Mange gode spørsmål og undringer har oppstått iløpet av de 5 siste ukene på solsikka. Vi har hatt tema «nærmlijøet vårt» og det har vært supergøy!
Det hele startet med at vi snakka om «nærmiljø» å hva det betyr. Hva finnes egentlig i nærmiljøet vårt, og hvordan kan vi finne det ut? Finnes det butikker her? Finnes det fabrikker her? Hva lages egentlig på stranda? Vi tok frem Ipaden, og begynte å søke etter bilder, filmer og printet ut det vi trengte. Barna fikk, sammen med voksne, leite etter bilder av arbeidsplassen til mamma/pappa, de fikk være med på å printe ut å lage plakater som vi hengte på veggen. Det ble lagt vekt på at barna skulle få utforske, leke, lære og samtidig skape noe selv gjennom digitale uttrykksformer.
Gjennom filmer, bilder og fortellinger har barna blitt litt kjent med lokalhistorier og lokale tradisjoner. Vi har også sett film om hesteskokasting, og deretter prøvde vi det selv nede på fotballbanen, barna syntes dette var en kjekk aktivitet!
Vi har fått besøke en del steder og bedrifter disse ukene, og vi ble tatt godt imot overalt! Både Åkneset beredskapssenter, butikker, biblioteket, art studio Aknod, banken, forskjellige frisørsalonger med flere. Gjennom å introdusere barna for personer, steder og samfunssinstitusjoner i nærmiljøet har vi prøvd å skape tilhørighet å trygghet.
På førskolerommet laga vi ett stort kart over stranda, hvor vi satte inn husene til barna, butikker og bedrifter, kirka, barnehagen, og bilder av forskjellige turer som vi printa ut. Gjennom dette arbeidet skaper vi en større forståelse av hvor vi kan gå, hvor vi har vært, hva de forskjellige stedene heter. Noe som kan hjelpe barna med å orientere seg og ferdes trygt i nærmiljøet. 😊
Da er vi klare for nytt tema på Solsikka, den koselige juletida står for tur 😊🎄
Det hele startet med at vi snakka om «nærmiljø» å hva det betyr. Hva finnes egentlig i nærmiljøet vårt, og hvordan kan vi finne det ut? Finnes det butikker her? Finnes det fabrikker her? Hva lages egentlig på stranda? Vi tok frem Ipaden, og begynte å søke etter bilder, filmer og printet ut det vi trengte. Barna fikk, sammen med voksne, leite etter bilder av arbeidsplassen til mamma/pappa, de fikk være med på å printe ut å lage plakater som vi hengte på veggen. Det ble lagt vekt på at barna skulle få utforske, leke, lære og samtidig skape noe selv gjennom digitale uttrykksformer.
Gjennom filmer, bilder og fortellinger har barna blitt litt kjent med lokalhistorier og lokale tradisjoner. Vi har også sett film om hesteskokasting, og deretter prøvde vi det selv nede på fotballbanen, barna syntes dette var en kjekk aktivitet!
Vi har fått besøke en del steder og bedrifter disse ukene, og vi ble tatt godt imot overalt! Både Åkneset beredskapssenter, butikker, biblioteket, art studio Aknod, banken, forskjellige frisørsalonger med flere. Gjennom å introdusere barna for personer, steder og samfunssinstitusjoner i nærmiljøet har vi prøvd å skape tilhørighet å trygghet.
På førskolerommet laga vi ett stort kart over stranda, hvor vi satte inn husene til barna, butikker og bedrifter, kirka, barnehagen, og bilder av forskjellige turer som vi printa ut. Gjennom dette arbeidet skaper vi en større forståelse av hvor vi kan gå, hvor vi har vært, hva de forskjellige stedene heter. Noe som kan hjelpe barna med å orientere seg og ferdes trygt i nærmiljøet. 😊
Da er vi klare for nytt tema på Solsikka, den koselige juletida står for tur 😊🎄
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar