Det klirrer i kopper og fat, og man hører fra avdelinga at det klargjøres for frokost inne på kjøkkenet.
Lars og Mari kommer inn på kjøkkenet, hvor pedagogen Hanne tar frem brød og pålegg og sier
" sånn, da kan vi vaske hender, og finne oss en plass ved bordet".
Mari har allerede vasket seg og tørker hendene før hun klatrer opp på stolen sin. Lars på to og halvt år, står mellom vasken og bordet, han nøler litt og det ser ikke ut til han har noe lyst på mat. Han går vekk fra bordet og ser misfornøyd ut, og Hanne lurer på hva hun kan gjøre for å hjelpe han.
Mari sitter utolmodig og venter, før hun sier "jeg vil ha knekkebrød med mør!".
Hanne lager knekkebrød til Mari og ser bort på Lars. Han finner en plansje på en severingstralle som står ett par meter unna før han kommer tilbake til bordet.
Lars legger plansjen på bordet og klatrer fornøyd opp på stolen og setter seg. Smilende kan han nå starte måltidet, for han har ASK- plansjen med bilder av både pålegg og brødmat forran seg.
Tenk deg at du sitter i et møte der alle kan språket som snakkes, uten om deg. Et møtemedlem kommer plutselselig på at han har et sammendrag av de viktigste punktene på en plansje skrevet på ditt språk, og legger det frem for for deg. Endelig forstår du hva møtet dreier seg om.
Slik kan det også oppleves for mange av barna i barnehagen. Noen barn trenger hjelp til å forstå "språket" de er omgitt av, eller de trenger hjelp av symboler for å kunne uttrykke seg. Da er det fint å ha et universelt språk som alle rundt deg bruker og forstår.
I Tusenfryd bruker vi ASK bildekommunikasjon til alle barn og i så mange situasjoner som mulig i løpet av barnehagedagen. Vi velger å tenke at dette er bra for alle som "lærer" språk og som trenger støtte for å kommunisere med andre. Det kan være en styrke for barn med normal språkutvikling, for de med flerspråklig utvikling og for barn som av ulike grunner trenger støtte til å forstå eller å uttrykke muntlig språk i samspill med andre.
ASK i kommunikasjon med kompisen i uteleken gjør samspillet lettere og det blir lettere å utvikle og holde på vennskap når man faktisk kan kommunisere. |
- Fint å ha en tydelig plan for hva som skal skje til ulike tider på dagen. Det er med på å skape trygghet og oversikt, og fungerer som "klokke" for mange barn.
Slik ser dagtavlen til en av gruppene på Tusenfryd ut. |
Dagtavle med de eldste barna, og i dag skal noen av barna på førskolebading. |
Rundt omkring i barnehagen henger det plansjer som viser en del av ASK- arbeidet. Dette blir brukt, hele tiden, av både barn og voksne.
På gulvet bak barna ligger kommunikasjonstavle med tema dinosaurer. |
I garderobene henger det bilder knyttet til påkledning, utelek og årstider, lett synlig og i barnehøyde
Plansje med bilder av ulike alternativ til lek |
Bildene er alltid med- også når man skal på tur og gå med "turtau" |
Rundt omkring er begreper og kontraster synliggjort, og er til for samtale og begrepslæring.
Noen barn har god nytte av å ha sin egen kommunikasjonsbok som de kan ta med hjem. Bildene kan være med på å hjelpe barna til å gjenfortelle det de har opplevd i barnehagen til de hjemme og motsatt.
Tekst til bildene i boken må selvfølgelig stå på norsk og barnets eventuelle førstespråk. |
Her ser du hvordan noen av sidene i en slik personlig ASK-bok kan se ut i vår barnehage.
Bøkene har også bilder av barna i barnegruppen i barnehagen og av familemedlemmer.
Den blir utviklet underveis og etter interesser til barnet, og til tema i barnehagen. Det er pedagogene som kjenner barnet, familen og helheten rundt barnegruppen som utvikler disse bøkene.
Her har temaet en periode vært "pulverheksa". Nå går vi over til tema "jul". |
Hele personalgruppen i barnehagen går med en snelle festet på seg, med ask- kort knyttet til dagliglivet på avdelingen. De er hele tiden i bruk i vår kommunikasjon med barna.
Vi tenker at dette absolutt er en del av barnehagens "tidlige innsats", og vi ser daglig resultat av det arbeidet vi legger ned i ASK.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar