På førskolegruppa, både blant barn og voksne, har vi flere forskjellige morsmål og flere forskjellige dialekter. Og med dette språklige mangfoldet i en gruppe, kommer det også mye gøy!
"Hvor mye skal vi telle til før vi synger?" Spør en voksen. "Eh.. telle til fire! På polsk!" Sier ett barn med ett stort smil. Den voksne ser rundt på barnegruppa med store øyne, og sier "oi! Telle til fire på polsk? Da må du hjelpe oss, slik at vi sier riktig da!" Så teller vi, og synger matsangen vår.
Vi er heldige, for vi får lære hva ting heter på andre språk enn Norsk! Og det kan se ut som barna synes det er veldig gøy når de får lære de voksne noe, og ikke omvendt.. Og der det kan være vanskelig å forstå hverandre, forsterker vi med både kroppsspråk og tegn til tale.
I barnehagehverdagen inviteres barna til mange forskjellige typer samtaler. På samling etter helgen forteller barna hva de har gjort i helga, de har mye å fortelle. Det undres over mange ting - hva er egentlig skyer, og hva er det som gjør at refleks lyser? Vi reflekterer rundt tema som vennskap eller brannvern, og store og små spørsmål stilles gjennom hele dagen. Vi er heldige som får delta i alle disse gode samtalene med denne gruppa.
På ei avdeling der latteren sitter løst, liker vi veldig godt å tulle å leke med språket. På språksprell gjør vi ofte det! For ja, hatt rimer på katt, kost rimer på ost, men slips rimer faktisk også på FLIPS! Selv om det ikke er ett ordentlig ord!
Det er gøy å utforske både skriftlig og muntlig språk. På førskolerommet vårt er det ofte lek med bokstavmagneter på veggen. "Det er fint at vi har sånne vegger som man kan skrive på!" Kommer det fra en ivrig jente, som er godt igang med å skrive både sitt eget navn og navnet på alle i familien. Men det som er mest gøy, er når de bruker alle bokstavene i boksen til å skrive tulleord som den voksne skal lese høyt for dem. "GÅOUBTGHJÆRTSJAKÅFB" er ett ganske morsomt ord, når man prøver å lese det høyt!
Mens navneskriving er en jentes favoritt, er bruksanvisninger en annens favoritt! "Men hvordan skrives EKSOSRØR da?" Kommer det fra en avslappet femåring som ligger på gulvet å prøver å lage en bruksanvisning.
"Hvor mye skal vi telle til før vi synger?" Spør en voksen. "Eh.. telle til fire! På polsk!" Sier ett barn med ett stort smil. Den voksne ser rundt på barnegruppa med store øyne, og sier "oi! Telle til fire på polsk? Da må du hjelpe oss, slik at vi sier riktig da!" Så teller vi, og synger matsangen vår.
Vi er heldige, for vi får lære hva ting heter på andre språk enn Norsk! Og det kan se ut som barna synes det er veldig gøy når de får lære de voksne noe, og ikke omvendt.. Og der det kan være vanskelig å forstå hverandre, forsterker vi med både kroppsspråk og tegn til tale.
I barnehagehverdagen inviteres barna til mange forskjellige typer samtaler. På samling etter helgen forteller barna hva de har gjort i helga, de har mye å fortelle. Det undres over mange ting - hva er egentlig skyer, og hva er det som gjør at refleks lyser? Vi reflekterer rundt tema som vennskap eller brannvern, og store og små spørsmål stilles gjennom hele dagen. Vi er heldige som får delta i alle disse gode samtalene med denne gruppa.
På ei avdeling der latteren sitter løst, liker vi veldig godt å tulle å leke med språket. På språksprell gjør vi ofte det! For ja, hatt rimer på katt, kost rimer på ost, men slips rimer faktisk også på FLIPS! Selv om det ikke er ett ordentlig ord!
Det er gøy å utforske både skriftlig og muntlig språk. På førskolerommet vårt er det ofte lek med bokstavmagneter på veggen. "Det er fint at vi har sånne vegger som man kan skrive på!" Kommer det fra en ivrig jente, som er godt igang med å skrive både sitt eget navn og navnet på alle i familien. Men det som er mest gøy, er når de bruker alle bokstavene i boksen til å skrive tulleord som den voksne skal lese høyt for dem. "GÅOUBTGHJÆRTSJAKÅFB" er ett ganske morsomt ord, når man prøver å lese det høyt!
Mens navneskriving er en jentes favoritt, er bruksanvisninger en annens favoritt! "Men hvordan skrives EKSOSRØR da?" Kommer det fra en avslappet femåring som ligger på gulvet å prøver å lage en bruksanvisning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar